Dela gärna med dig av ditt fiske!

Almasjön-MörttjärnFångstrapporter

Posted by Kent Brandt Sat, November 18, 2017 09:12:10

Äntligen dags för lite isfiske, 5-6 cm på Almasjön ungefär lika på Mörttjärn. Bra fiske på Almasjön på fredagen, Mörttjärn provar vi på söndag. Ut och fiske med er och njut av snöfria isar. John Erland med 2 st fina rödingar.
KentBlog image

västerdalälvenFångstrapporter

Posted by Kent Brandt Sat, October 07, 2017 20:15:58

Peter och Tom, 2 mycket trevliga och idoga fiskare som inte sätter antal fisk som största upplevelse. Dom har under hösten haft en del otur med vattenståndet i älven. Nu har dom inte gått helt lottlösa när dom fiskat i sjöar, men det är bara att ta nya tag. Välkomna åter.
Idag har jag och en fiskekamrat fiskat i älven och den är fortfarande för hög. Vi fiskade sträckan som vi benämner 1:an och en hel del fisk var i farten, men någon höstharr är det inte ännu. Harren står fortfarande kvar på sina sommarståndplatser vilket är ovanligt så här års. Vi får hoppas att älven håller så kanske vi får flera chanser i höst.

Kent Brandt

Älven bestämmer i MalungFångstrapporter

Posted by Guest Sat, October 07, 2017 13:09:33

Blog imageDet här är resultatet efter sju dagars fiskande efter höstharren. Inte mycket att stoppa i röken. Tyvärr lyckades vi vi båda besöken i Västerdalälven pricka in höstens peakar i vattenflödet. Vid besöket i september var vattenflödet från Lima hela 180 kubik per sekund och nu i oktober 85 kubik per sekund. Alldeles för mycket för att det ska vara lönt att fiska i älven. Runt 50 kubik per sekund sägs vara idealt. Tusentals kast och oändliga skiften av flugor och fisktekniker gav inte något enda harrhugg på dessa sju dagar. Men jag trots det ändå väldigt nöjd med besöken i Malung. Fantastiska naturupplevelser och tid för vila och eftertanke räcker långt för att det ska varar värt resan till Västerdalälven. Vackrare natur och fiskeplatser är svårt att finna så pass långt söderut i Sverige. Jag återvänder igen nästa höst och då ska höstharren i håven. Och nästa gång ska jag noga kolla upp väderprognoserna och vattenflödet innan jag åker för i Malung är det älven som bestämmer.

En fångstrapport utan fångstFångstrapporter

Posted by Guest Fri, October 06, 2017 07:56:50

Blog image
Dagen böjade med ett besök hos Kent Brandt för införskaffande av fiskekort och tips om fiskevattnen. Kent bjöd på kaffe och delade som vanligt generöst med sig av sin långa erfarenhet av området.

Fisket började vi på sträckan mellan Malungsfors och Lima på östra sidan. Morgonen var kall och när nattfrosten mötte höstsolen steg röken från älven. Så otroligt vackert. Efter ett par timmars fiskande konstaterade vi att harren tagit tidigt höstlov. Inte ett hugg på hela morgonen. Istället beslöt vi oss för att testa Ogströmmen. Besvikelsen blev stor när vi kom till nedre delen av strömmen och såg att vattnet var alldels brunt. Vi provade istället ett par kilometer upp längs strömmen på en plats som heter Storsundet. Här var vattnet kristallklart. Det här är en av de allra vackraste fiskeplatser som jag någonsin har besökt men likväl gick vi bom. Vi beslöt oss för att tänka om och lämna harren därhen och istället prova på lite öring.

Vi styrde kosan till Upprämmen som vid mitt förra besök leverade en riktig drömöring. Förhållandena var perfekta med solsken och svag vind. Kent hade snällt lånat oss sin båt så resten av eftermiddagen rodde vi runt på olika platser och provade lyckan. Vi testade torrflugor, våtflugor, nympfer, streamers, skeddrag, spinners, wobblers ja tom jiggar men inte ett enda hugg på hela eftermiddagen eller kvällen. När solen gått ner rodde vi hem över en blank sjö trötta med alldeles varma och lyckliga. Trots att vi på 12 timmars fiskande inte mött en enda fisk hade vi haft en helt underbar dag med starka naturupplevelser och härlig kamratskap. Vi hade inte fångat någon fisk men vi hade fångat dagen och ibland räcker det mer än väl och imorgon är en ny fiskedag.

västerdalälvenFångstrapporter

Posted by Kent Brandt Sat, September 30, 2017 18:59:01

En av mina absoluta höjdpunkter i älven dom senaste åren. Fiskade mellan 13.00--15.00 och det var fisk direkt när jag la ut flugan. Det var inte ett enda vak på hela tiden, men fisken var där ändå. Den tog på stort och på smått, på svart och på brunt o.s.v. Jag var helt säkert i ca 20 fiskar som inte fastnade eller släppte efter en liten stund, jag satte tillbaka 6 fiskar och tog hem 3 st till rökning. Den riktigt stora höstharren var inte där men den kommer. Jag fiskade på östra sidan, ganska långt upp. Tyvärr inga bilder.
Kent Brandt

Malung levererar!Fångstrapporter

Posted by Guest Tue, September 26, 2017 09:42:23

Blog image
Andra veckan i september besökte jag för första gången Malung. Målet med resan var att fiska harr men till min stora besvikelse var vattenståndet i älven katastrofalt hög. Alla jag mötte skakade på huvudet och avrådde mig från att lägga tid på älven. Rådvill sökte jag upp den lokala fiskeprofilen Kent Brandt som mycket generöst delade med sig av sin goda kännedom om området och fiskevattnen. Resultatet av resan blev blev ett personbästa på öring istället för harr. En finfin öring på 52 cm fångad i Upprämmen med en stor torrfluga stripad i ytan. Stenhårt hugg och en tuff drillning sen var drömfisken på land. Nästa vecka återvänder jag till Malung och då hoppas jag på en rekordharr för mitt öringrekord kommer jag nog aldrig att slå. Tack Kent! Malung levererar.

upprämenFångstrapporter

Posted by Kent Brandt Sat, September 16, 2017 18:47:54

16 sept, dagen då öringen och rödingen var i full fart på Upprämen. 12 grader i luften och en svag nordlig vind. Kläckning av en liten grå dagslända, bara att sätta på en gammal goding, Iron Blue Dun, krok 14 och 16. Jag får en fin öring på drygt kilo och därefter en röding på ca 3 hg och släpper tillbaka några riktigt fina öringar.
KentBlog image

Fint fiskeri i udfordrende vejrFångstrapporter

Posted by Guest Fri, September 15, 2017 13:56:43

Blog imageIgen var det tid for 2 danske fisketosser at besøge, jeres flotte område. Som altid var vi på jagt efter ørreder på overfladen, hvilket var en udfordring med konstant regn og blæst..
Fiskeriet handlede mest om vente på ophold i regnen, og så håbe på vak.. Derefter var det afsted med skumbillen - og så håbe på det bedste.

Det lykkedes os dog at overliste adskillige fisk på både +40 & +50 cm..

Alle fisk blev självklart sat tilbage igen..

Vi ses snart engang igen..